Pagina's

maandag 2 november 2009

Ogenupdate: good news, bad news

Dag allemaal,

Vanmorgen om 11 uur was het dan zover. Mijn volgende afspraak in het UMCG. Gelukkig eindelijk met een arts die goed begreep waarover het ging. Helaas bleek eerst mijn dossier zoek te zijn, ik had zelf een copie bij me, maar de brief uit Rotterdam waar ook ik nog op zat te wachten, was bij hem nog niet bekend. Na een telefoontje met het ziekenhuis in Rotterdam en een gewillige fax konden we verder praten.

Naar nu blijkt heb ik volgens mijn nieuwe arts een te hoge oogdruk die minder gevolgen heeft voor de oogzenuw, cq. de glaucoom. Mijn hoge oogdruk tast vooral het toch al slechte hoornvlies aan.

En helaas de druk was nog veel te hoog. Dat was het slechte nieuws. 28 is gen 15!! Terwijl mijn zicht de laatste weken wel veel beter was en ik ook in de kamer van de dokter weer meer letters kon lezen.......... Maar het kan nu zo zijn dat voor mijn situatie een zo hoge oogdruk acceptabel is. We gaan daarom proberen de pillen tegen hoogteziekte die ik slik en die op de lange termijn funest voor je nieren zijn, af te bouwen. Van 3x1 naar 3x0,5 per dag. Dat zou dus het goede nieuws kunnen zijn.

Als dat niet werkt dan moeten we toch verder praten over een operatie. Waarbij hij nu heel duidelijk heeft gezegd dat als het goed gaat ik van de hoge oogdruk af kan komen, tenminste zolang de drain die het vocht moet afvoeren, cq. de druk moet verminderen, blijft zitten. Blijven druppelen zal overigens onvermijdelijk zijn.

Tegelijkertijd is er een reeel risico dat het niet goed gaat en het hoornvlies, dat nu ook al wordt aangetast door de te hoge druik, zodanig wordt aangetast door de operatie, dat je moet denken aan transplantaties, etc. en dan ben je dus nog veel verder van huis. Het kan zelfs zo zijn dat de operatie om de drain aan te brengen goed verloopt, maar het hoornvlies het toch begeeft.

Kortom, de onzekerheid blijft en ook de arts in het UMCG wil een operatie zo lang mogelijk uitstellen. Dat was wel duidelijk.

Vanaf morgen dus minder pillen slikken en hopen dat het zicht net zo goed blijft als de laatste weken. Over twee weken moet ik weer komen tenzij ik eerder merk dat het zicht minder wordt.

Lieve allemaal, ik hoop dat jullie zo weer op de hoogte zijn van mijn oogperikelen. En ik zou zeggen, duim voor me dat ik met minder pillen toe kan. M en ik gaan proberen zo onbezorgd mogelijk de komende weken in te gaan. Want stress helpt zeker niet. Wordt vervolgd!

Veel liefs,\
JJ

3 opmerkingen:

Gewoonjanneke zei

Sterkte Jellie. Ik zal in ieder geval voor je duimen!

Anoniem zei

Ha Jellie,
Update begrepen. Wat een rotsituatie! Ik kan er natuurlijk realistich op reageren, nuchter op reageren, of gewoon lekker basic en instinctief. En dan is het duidelijke kl***, hoe positief je het ook bekijkt!
Veel sterkte, blijf relaxen en genieten met M
veel liefs ook,
Corrie

Anoniem zei

Lieve Jellie,
Tjee, je krijgt het wel voor je kiezen met die ogen van jou. Rot om zolang in onzekerheid te zitten. In ieder geval fijn dat je kunt afbouwen met dit medicijnen. En gelukkig zijn jullie goed in staat om fijne dingen samen te doen. Dat is gelukkig ook veel waard. Relaxen dus. Liefs Pauline