Pagina's

maandag 12 oktober 2009

Rolemodels

Dag Lezer,
Zaterdag 10 oktober was ik met M bij de verkiezing van de Etnnische Zakenvrouw van Nederland http://www.ezvn.nl/ . Een fantastische gala-avond. Iedereen was er, Prem presenteerd, de dames die hebben gewonnen hadden het verdiend, de Minister President was amusant, waarover iedereen overigens erg verrast leek te zijn, er was muziek van Replay, een modeshow van Ronald Kolk, http://www.ronaldkolk.nl/ één van mijn favorieten en de gasten waren leuk! Kortom, alle ingredienten voor een topavond.



Maar eigenlijk is het niet ok dat we dit soort avonden nog moeten organiseren. Awards voor etnische zakenvrouwen, de verkiezing van de Nederlandse zakenvrouw en manager van het jaar, de CAP-awards voor mensen met een handicap en ga zo nog maar even door. Blijkbaar hebben we nog steeds dat soort rolemodels nodig.

Op zich heb ik helemaal niets tegen rolemodels, integendeel! Het is prima dat mensen, instellingen of bedrijven laten zien aan nieuwe generaties hoe zij de dingen hebben aangepakt, waarom\zij verder zijn gekomen dan de middelmaat, welke in ons land op dit moment de dienst lijkt uit te maken. Ik ben dol op mensen met ambitie. Ook ik leer veel van bijzondere mensen om me heen die wel durfden te doen waar ze van droomden, die hun passie volgen. En dat kunnen grote dingen zijn, het verdienen van veel geld, het opzetten van bedrijven maar veel vaker gaat het om mensen waar ik energie van krijg. Die mij inspireren om een volgende, al is het soms kleine stap, te zetten en niet stil te blijven staan.

Nee, waar ik moeite mee heb is dat we nog allerlei verschillende soorten rolmodellen nodig hebben, met al dan niet een andere huidsklaar, een ander geslacht, een lichamelijke beperking, etc. Laten we daar nu maar eens mee ophouden en met elkaar ieder jaar een aantal mensen in de schijnwerpers zettten die  uiteenlopende achtergronden hebben en rolemodel willen zijn voor alle Nederlanders! En ik weet zeker, de grote ondernemer zal dan nog een boel kunnen leren van die vrouw die in 1 van de Vogelaarwijken een project heeft opgezet om\VMBO-dropouts weer aan de slag te krijgen.

En als de MP net zo leuk doet als zaterdagavond, dan mag hij de jury voorzitten.

Groet,
JJ

2 opmerkingen:

Tinus Tomeloos zei

Helemaal mee eens. Wat jij over dit onderwerp schrijft, kwam steeds vaker in mijn gedachten zaterdagvond. Waar heeft dat onderscheid nu helemaal voor nodig?
En JPB? Die was gewoon jolig. Hij kán het dus wel!
x M

Jellie Tiemersma zei

Dan dus ook geen zakenvrouw van het Noorden meer....