Pagina's

donderdag 22 oktober 2009

Toezicht = inzicht!

Dag lezer,

De media buitelen deze dagen over elkaar heen met het ventileren van allerlei al dan niet gefundeerde opvattingen over toezichthouders. Over het algemeen wordt er niet echt complimenteus geschreven en gesproken over deze menselijke soort. Toezichthouders luisteren te veel naar de bestuurder,  krijgen geld met nietsdoen dan wel met ja knikken, stellen niet de goede vragen en hadden veel en veel eerder in moeten grijpen.

Nu ben ik toevallig zelf ook zo'n toezichthouder, niet van megagrote organisaties - je moet klein beginnen - en voor aanmerkelijk minder geld dan als je zo'n klus bij bijvoorbeeld een bank moet klaren, maar toch gaat het in mijn geval ook om organisaties met meer dan 1000 medewerkers. Maar ik zit ook in een paar Raden van  organisatie in de non profitsector met maximaal 75-100 medewerkers. En ik ben niet de enige. Overal in het land worden, soms met veel moeite, deze Raden van Toezicht, gevuld met mensen die de verantwoordelijkheid aandurven.

Want het is geen sinecure. Je bent geen bestuurder. Je bent niet 'de baas'. Je hebt maar beperkte bevoegdheden maar als het mis gaat ben je wel degelijk verantwoordelijk.

Je moet dus zorgen dat je de goede vragen stelt en over de goede informatie kunt beschikken.
Vaak komt die informatie vooral van de bestuurder. Daar mag je dus niet alleen genoegen mee nemen. Je moet ook andere bronnen aanboren zonder dat je op de stoel van die bestuurder gaat zitten. Dus met individuele medewerkers praten doe je niet zo gauw maar je moet wel zorgen dat je regelmatig bij de Ondernemingsraad aan tafel zit. En dan nog, dan nog is dat niet genoeg.

Je gezonde verstand, je onderbuikgevoel, een gezonde afstand tot de bestuurder, de signalen die je om je heen oppikt zijn net zo belangrijk als de financiele cijfers. Je moet alert blijven en je verantwoordelijk en betrokken blijven voelen. Het mag niet één van de vele vergaderingen worden die nu eenmaal in je agenda staan.

En ook al geldt dat, wat mij betreft, nog niet voor megaconcerns, ik denk dat er wezenlijk niet veel verandert als je in de Raad van Commissarissen van een bank terecht komt.

Ik ben dan ook bereid om te onderzoeken of mijn beweringen kloppen. Kortom: ik ben beschikbaar! Zie mijn linkedin pagina: http://www.linkedin.com/in/jjtiemersma
Ik houd jullie vast en zeker op de hoogte van de aanbiedingen.

Groet,
Jellie

Geen opmerkingen: